Sunday, March 18, 2007

kontakt

Otázky jsou nejúčinnějším navázáním kontaktu s publikem a jeho přímého aktivního zapojení do svého projevu. Navíc, lidé přijmou myšlenku lépe, považují-li ji za svou, tedy dojdou-li k ní sami. Pomocí otázek je tedy můžeme nasměrovat na požadovanou cestu. Samotné popřemýšlení o problému pak pomůže lepšímu zapamatování, či je přesvědčit. Otázek je noho druhů, je však nutné je vhodně používat. U otázek emocionálního rázu nevyžadujte veřejnou odpověď. Pokud chcete od posluchačů dostat přímou odpověď, používejte otázky, na které se vlastně nedá odpovědět špatně. Otázkami je možno také vytvořit zpětnou vazbu na náš projev, či udělat jakýsi „průzkum mínění“ na dané téma a obohatit tak naši práci. Často jsou to otázky typu „Kdo…“ či „Kolik z vás…“. Na takovéto otázky by se mělo dát odpovědět například zvednutí ruky. Požadovaný způsob odpovědi naznačte.
K těmto základním prostředkům by se dalo ještě přiřadit užití bohaté slovní zásoby, používání krátkých vět místo dlouhých, ve kterých se posluchač snadno ztratí a jiné.
Tyto základní triky by měly dát vašemu projevu „šťávu“. Obecenstvo si zcela jistě z takto upraveného projevu odnese více a Vám bude vděčno za zpestření. Překonejte strach a mějte odvahu se vžít do situace svou řeč doslova předvést.