Tuesday, June 05, 2007

MOTIVOVÁNÍ

Po prostudování této kapitoly dokážete:
vysvětlit pojmy motiv, potřeba, frustrace, poznat význam různých
typů potřeb pro lidské jednání,
aplikovat teorie potřeb do organizační reality,
vysvětlit příčiny jednání lidí v různých situacích,
vysvětlit, jak se podílejí různé motivy na výsledném úsilí člověka,
definovat pojmy expektance, instrumentalita, valence,
posoudit motivační působení různých forem zpevnění, trestů
a netečnosti na pracovní chování člověka,
uplatnit hlavní zásady formování žádoucího chování.4
Mnozí manažeři si stěžují, že jejich lidé jsou málo motivováni. Motivování pracovníků
řeší řadu důležitých problémů, které před manažery stojí:
jak získat a udržet pracovní úsilí a zájem pracovníků o prospěch firmy?
jak podnítit lidi k hledání úspor a zlepšení v pracovním procesu?
jakým způsobem přesvědčit pracovníky, aby setrvali ve firmě i v těžkých
dobách?
jak získat do firmy schopné odborníky?
jak docílit, aby pracovníci byli ochotni nastoupit na mimořádné směny i mimo
svou pracovní dobu, je-li toho třeba?
Současně teorie motivace vysvětluje různé negativní stránky pracovního života – příčiny
absencí, podvodů, odbývání práce.
Klíčovým pojmem motivační teorie je „motiv“. Mluvíme o motivech určitého rozhodnutí
nebo aktivity – o motivech odchodu od firmy, o motivech pronásledování podřízeného
pracovníka, motivech práce mimo pracovní dobu atd. Motivy jsou důvody, pohnutky
jednání.