MOTIVOVÁNÍ
Po prostudování této kapitoly dokážete:
vysvětlit pojmy motiv, potřeba, frustrace, poznat význam různých
typů potřeb pro lidské jednání,
aplikovat teorie potřeb do organizační reality,
vysvětlit příčiny jednání lidí v různých situacích,
vysvětlit, jak se podílejí různé motivy na výsledném úsilí člověka,
definovat pojmy expektance, instrumentalita, valence,
posoudit motivační působení různých forem zpevnění, trestů
a netečnosti na pracovní chování člověka,
uplatnit hlavní zásady formování žádoucího chování.4
Mnozí manažeři si stěžují, že jejich lidé jsou málo motivováni. Motivování pracovníků
řeší řadu důležitých problémů, které před manažery stojí:
jak získat a udržet pracovní úsilí a zájem pracovníků o prospěch firmy?
jak podnítit lidi k hledání úspor a zlepšení v pracovním procesu?
jakým způsobem přesvědčit pracovníky, aby setrvali ve firmě i v těžkých
dobách?
jak získat do firmy schopné odborníky?
jak docílit, aby pracovníci byli ochotni nastoupit na mimořádné směny i mimo
svou pracovní dobu, je-li toho třeba?
Současně teorie motivace vysvětluje různé negativní stránky pracovního života – příčiny
absencí, podvodů, odbývání práce.
Klíčovým pojmem motivační teorie je „motiv“. Mluvíme o motivech určitého rozhodnutí
nebo aktivity – o motivech odchodu od firmy, o motivech pronásledování podřízeného
pracovníka, motivech práce mimo pracovní dobu atd. Motivy jsou důvody, pohnutky
jednání.
vysvětlit pojmy motiv, potřeba, frustrace, poznat význam různých
typů potřeb pro lidské jednání,
aplikovat teorie potřeb do organizační reality,
vysvětlit příčiny jednání lidí v různých situacích,
vysvětlit, jak se podílejí různé motivy na výsledném úsilí člověka,
definovat pojmy expektance, instrumentalita, valence,
posoudit motivační působení různých forem zpevnění, trestů
a netečnosti na pracovní chování člověka,
uplatnit hlavní zásady formování žádoucího chování.4
Mnozí manažeři si stěžují, že jejich lidé jsou málo motivováni. Motivování pracovníků
řeší řadu důležitých problémů, které před manažery stojí:
jak získat a udržet pracovní úsilí a zájem pracovníků o prospěch firmy?
jak podnítit lidi k hledání úspor a zlepšení v pracovním procesu?
jakým způsobem přesvědčit pracovníky, aby setrvali ve firmě i v těžkých
dobách?
jak získat do firmy schopné odborníky?
jak docílit, aby pracovníci byli ochotni nastoupit na mimořádné směny i mimo
svou pracovní dobu, je-li toho třeba?
Současně teorie motivace vysvětluje různé negativní stránky pracovního života – příčiny
absencí, podvodů, odbývání práce.
Klíčovým pojmem motivační teorie je „motiv“. Mluvíme o motivech určitého rozhodnutí
nebo aktivity – o motivech odchodu od firmy, o motivech pronásledování podřízeného
pracovníka, motivech práce mimo pracovní dobu atd. Motivy jsou důvody, pohnutky
jednání.
<< Home