Wednesday, May 23, 2007

DÁVÁNÍ ÚKOLŮ

Po prostudování této kapitoly dokážete:
správně zadat úkol a určit pět vlastností dobrého úkolu,
stanovit požadavky na úkol z hlediska motivačního působení,
používat zpětné vazby ke kontrole správného pochopení úkolu.
Dávání úkolů je zdánlivě banální záležitost. Stačí pracovníkovi říci, co má dělat, případně
mu složitější úkol vysvětlit. V praxi se však často setkáváme s chybami, které
mohou výrazně snížit kvalitu zadané práce:
úkol je nejasný, chybí přesně stanovený cíl,
úkol je z hlediska možností pracovníka nesplnitelný nebo těžko splnitelný,
úkol je pro pracovníka příliš snadný, pracovník by mohl udělat mnohem víc,
úkol nerozvíjí potenciál pracovníka,
pracovník pochopí úkol jinak, nesprávně,
úkol nemotivuje.
Neexistuje nějaká “kuchařka” na ideální dávání úkolů. Je to umění, které vyžaduje řadu
dovedností: vcítit se do pracovníka, chvíli vidět věci jeho očima, přesně odhadnout jeho
potenciál i jeho motivy. Přesto však dodržování určitých zásad může vedoucímu hodně
pomoci.