DÁVÁNÍ ÚKOLŮ
Po prostudování této kapitoly dokážete:
správně zadat úkol a určit pět vlastností dobrého úkolu,
stanovit požadavky na úkol z hlediska motivačního působení,
používat zpětné vazby ke kontrole správného pochopení úkolu.
Dávání úkolů je zdánlivě banální záležitost. Stačí pracovníkovi říci, co má dělat, případně
mu složitější úkol vysvětlit. V praxi se však často setkáváme s chybami, které
mohou výrazně snížit kvalitu zadané práce:
úkol je nejasný, chybí přesně stanovený cíl,
úkol je z hlediska možností pracovníka nesplnitelný nebo těžko splnitelný,
úkol je pro pracovníka příliš snadný, pracovník by mohl udělat mnohem víc,
úkol nerozvíjí potenciál pracovníka,
pracovník pochopí úkol jinak, nesprávně,
úkol nemotivuje.
Neexistuje nějaká “kuchařka” na ideální dávání úkolů. Je to umění, které vyžaduje řadu
dovedností: vcítit se do pracovníka, chvíli vidět věci jeho očima, přesně odhadnout jeho
potenciál i jeho motivy. Přesto však dodržování určitých zásad může vedoucímu hodně
pomoci.
správně zadat úkol a určit pět vlastností dobrého úkolu,
stanovit požadavky na úkol z hlediska motivačního působení,
používat zpětné vazby ke kontrole správného pochopení úkolu.
Dávání úkolů je zdánlivě banální záležitost. Stačí pracovníkovi říci, co má dělat, případně
mu složitější úkol vysvětlit. V praxi se však často setkáváme s chybami, které
mohou výrazně snížit kvalitu zadané práce:
úkol je nejasný, chybí přesně stanovený cíl,
úkol je z hlediska možností pracovníka nesplnitelný nebo těžko splnitelný,
úkol je pro pracovníka příliš snadný, pracovník by mohl udělat mnohem víc,
úkol nerozvíjí potenciál pracovníka,
pracovník pochopí úkol jinak, nesprávně,
úkol nemotivuje.
Neexistuje nějaká “kuchařka” na ideální dávání úkolů. Je to umění, které vyžaduje řadu
dovedností: vcítit se do pracovníka, chvíli vidět věci jeho očima, přesně odhadnout jeho
potenciál i jeho motivy. Přesto však dodržování určitých zásad může vedoucímu hodně
pomoci.
<< Home