Tuesday, October 24, 2006

Minimalizujte stres

protistrany (máte-li pravdu, nedávejte pocítit protistraně, že se mýlí, zdržte se sarkasmu, vyhněte se pomlouvačům)
• pod tlakem mají lidé tendenci odmítnout změny, omezuje se jejich tvořivost
• nechejte protistranu zachovat si tvář, když s vámi chce souhlasit („Pravděpodobně jste neměl k dispozici tyto údaje, které jsem právě získal.“, „Situace se vyvinula od doby, co jste byla informována.“
• nenálepkujte („primitivní“, „směšné“) zjištěné skutečnosti, s nimiž se protistrana může identifikovat
Nevyjadřujte nesouhlas dříve, než vám protistrana sdělí důvody svého názoru
• lépe jsou vnímány upřesňující dotazy na důvody vedoucí k názoru protistrany
• poté vyjmenování vlastních důvodů vašeho názoru
• na závěr konverzace mají obě strany pocit, že si vzájemně vyměnily informace