Wednesday, October 03, 2007

Osobní rozvoj, koučování a delegování

1) Pracovníky lze rozvíjet následujícím způsobem:
schopného, kterému chybí odvaha, je třeba více povzbuzovat, chválit před
ostatními a zdůrazňovat dobré výsledky jeho práce,
pracovník, který všechno dělá sám a neumí delegovat, by měl být koučován
k soustředění na priority a naučen delegování,
ten, kdo neumí vysvětlovat, potřebuje výcvik v efektivní komunikaci
a sebeprezentaci,
usínání v pracovní době lze řešit nátlakem na uspořádání soukromého
života a hrozbou postihu, nejedná-li se o nemoc,
perfekcionistovi, který vidí na ostatních jen chyby, by pomohl výcvik
v sebekritice a v týmové práci.
2) Tradiční školní výuka se soustředila na mechanické učení pamětních znalostí,
nikoliv na rozvoj a procvičování jazykových dovedností, jimiž jsou porozumění,
mluvení, čtení a psaní. Účinnější formou osvojování jazyka je výcvik.
3) Vhodnými otázkami jsou např.: „Jací jsou naši potenciální zákazníci?“, „Jaké
jsou jejich potřeby?“, „Co zajímá zákazníky na tomto výrobku nejvíc?“, „Co by
rádi slyšeli?“, „Čím se lišíme od našich konkurentů?“.
4) Vedoucí pracovníci se brání delegování následujícími výmluvami. Jak byste jim
odpověděli?
a) „Ano, protože ztracený čas se mnohokrát vrátí při opakování této činnosti.“
b) „Vy jako vedoucí máte vyšší plat než dotyčný pracovník, a tudíž je tato
práce z hlediska útvaru nákladnější. Vykonává-li pracovník náročnější práci,
je třeba uvažovat se zvýšením jeho mzdy, až budou mzdové prostředky
dostupné.“
c) „Tento názor je nebezpečný, protože přetížení může vést k ohrožení
zdraví“.
d) „Je možné soustředit se na důležité koncepční úkoly“.
e) „Vedoucí si musí ponechat kontrolu nad agendou“..
f) “Je potřeba nejdříve schopnosti pracovníků vyzkoušet. Nemají-li potřebné
schopnosti, bude nutno uvažovat o jejich výměně“.
5) Někdy se delegování nedaří. Jak by měl vedoucí postupovat v následujících
případech?
a) Pracovníky je třeba zapracovávat postupně a koučovat je.
b) Je třeba zjistit, zda je to pravda, a v takovém případě se zaměřit na jiného
pracovníka. V opačném případě je nutno pomoci pracovníkovi s organizováním
jeho času.