Monday, July 30, 2007

Grafické škály
Grafické škály hodnocení výkonu umožňují srovnání hodnocení různých pracovníků
a hodnotitelů. Hodnotitel uvádí na určité škále,, „jak silně“ se určitá
stránka výkonu projevuje. Tak lze na škálách o rozsahu 1 až 5, 1 až 7 nebo
1 až 9 posuzovat dimenze jako kvantita a kvalita výkonu, odborná úroveň
práce, péče o svěřený stroj atd.
2) Srovnávací systémy
Srovnávací systémy a škály chování umožňují eliminovat některé z chyb hodnocení
– zejména konstantní chybu a centrální tendenci. Hodnotitel zde nehodnotí
úroveň výkonu pracovníka, ale provádí srovnání výkonu pracovníka
s výkonem jiných pracovníků. Srovnávací systémy však neumožní respektovat
reálné rozdíly mezi pracovními skupinami – předpokládají stejnou úroveň
všech kolektivů. Znevýhodněni pak jsou lidé v dobrých pracovních skupinách
a zvýhodněni budou pracovníci z horších pracoviš6.
a) Pořadový systém vyžaduje, aby vedoucí srovnal hodnocené pracovníky
do pořadí od nejlepšího po nejhoršího. Protože tato data jsou vždy relativní,
nedovolí určit, jaká je vlastně úroveň zařazených pracovníků – zda je dobrá
či špatná. Dále je obtížné vytvořit takové pořadí při velkých počtech hodnocení
lidí.