Tuesday, August 14, 2007

OSOBNÍ ROZVOJ,KOUČOVÁNÍ A DELEGOVÁNÍ

Po prostudování této kapitoly dokážete:
stanovit vhodné nástroje pro rozvoj pracovníků,
zvolit správný způsob ovlivňování nejčastějších osobních problémů,
koučovat pracovníka, vhodně stanovit cíle, usměrnit jej otázkami
a dát mu správně zpětnou vazbu,
vysvětlit výhody a bariéry delegování,
popsat postup delegování, vybrat vhodné úkoly, vhodného pracovníka
a správně delegovat úkol.
Efektivnost a práce manažerů má stále ještě řadu slabých míst. Ve srovnání s úspěšnými
kolegy z některých západních zemí se zdá, že mezi největší bariéry manažerské
úspěšnosti patří:
příliš operativní přístup k problémům, snaha řešit detaily a množství každodenních,
méně významných maličkostí, kontrolovat veškeré dění na pracovišti,
nedostatečný časový prostor pro strategické rozhodování a pro uvažování
o dlouhodobých záměrech, neřešení a odsouvání strategických otázek,
podceňování strategického významu lidských zdrojů, malá pozornost rozvíjení
pracovníků, nedůvěra vůči podřízeným a neschopnost či spíše neochota delegovat
úkoly.
Vedoucí, kteří nedoceňují koncepční řízení, ztrácejí pak do značné míry svou autoritu
a neřešením mnohých zásadních problémů si připravují obtíže do budoucna, se kterými
se tak jako tak budou muset potýkat, a to znamená znovu zahlcení operativou.
Řešení tohoto „bludného kruhu“ může spočívat v následnosti několika kroků řešení
situace na pracovišti:
rozvoj znalostí, zkušeností a dovedností pracovníků,
koučování,
69
delegování vybraných úkolů na podřízené pracovníky,
soustředění na strategické úkoly.