OSOBNÍ ROZVOJ,KOUČOVÁNÍ A DELEGOVÁNÍ
Po prostudování této kapitoly dokážete:
stanovit vhodné nástroje pro rozvoj pracovníků,
zvolit správný způsob ovlivňování nejčastějších osobních problémů,
koučovat pracovníka, vhodně stanovit cíle, usměrnit jej otázkami
a dát mu správně zpětnou vazbu,
vysvětlit výhody a bariéry delegování,
popsat postup delegování, vybrat vhodné úkoly, vhodného pracovníka
a správně delegovat úkol.
Efektivnost a práce manažerů má stále ještě řadu slabých míst. Ve srovnání s úspěšnými
kolegy z některých západních zemí se zdá, že mezi největší bariéry manažerské
úspěšnosti patří:
příliš operativní přístup k problémům, snaha řešit detaily a množství každodenních,
méně významných maličkostí, kontrolovat veškeré dění na pracovišti,
nedostatečný časový prostor pro strategické rozhodování a pro uvažování
o dlouhodobých záměrech, neřešení a odsouvání strategických otázek,
podceňování strategického významu lidských zdrojů, malá pozornost rozvíjení
pracovníků, nedůvěra vůči podřízeným a neschopnost či spíše neochota delegovat
úkoly.
Vedoucí, kteří nedoceňují koncepční řízení, ztrácejí pak do značné míry svou autoritu
a neřešením mnohých zásadních problémů si připravují obtíže do budoucna, se kterými
se tak jako tak budou muset potýkat, a to znamená znovu zahlcení operativou.
Řešení tohoto „bludného kruhu“ může spočívat v následnosti několika kroků řešení
situace na pracovišti:
rozvoj znalostí, zkušeností a dovedností pracovníků,
koučování,
69
delegování vybraných úkolů na podřízené pracovníky,
soustředění na strategické úkoly.
stanovit vhodné nástroje pro rozvoj pracovníků,
zvolit správný způsob ovlivňování nejčastějších osobních problémů,
koučovat pracovníka, vhodně stanovit cíle, usměrnit jej otázkami
a dát mu správně zpětnou vazbu,
vysvětlit výhody a bariéry delegování,
popsat postup delegování, vybrat vhodné úkoly, vhodného pracovníka
a správně delegovat úkol.
Efektivnost a práce manažerů má stále ještě řadu slabých míst. Ve srovnání s úspěšnými
kolegy z některých západních zemí se zdá, že mezi největší bariéry manažerské
úspěšnosti patří:
příliš operativní přístup k problémům, snaha řešit detaily a množství každodenních,
méně významných maličkostí, kontrolovat veškeré dění na pracovišti,
nedostatečný časový prostor pro strategické rozhodování a pro uvažování
o dlouhodobých záměrech, neřešení a odsouvání strategických otázek,
podceňování strategického významu lidských zdrojů, malá pozornost rozvíjení
pracovníků, nedůvěra vůči podřízeným a neschopnost či spíše neochota delegovat
úkoly.
Vedoucí, kteří nedoceňují koncepční řízení, ztrácejí pak do značné míry svou autoritu
a neřešením mnohých zásadních problémů si připravují obtíže do budoucna, se kterými
se tak jako tak budou muset potýkat, a to znamená znovu zahlcení operativou.
Řešení tohoto „bludného kruhu“ může spočívat v následnosti několika kroků řešení
situace na pracovišti:
rozvoj znalostí, zkušeností a dovedností pracovníků,
koučování,
69
delegování vybraných úkolů na podřízené pracovníky,
soustředění na strategické úkoly.
<< Home