Sunday, September 02, 2007

Otázky k zamyšlení:

1) Jakých prostředků osobního rozvoje použijeme pro pracovníka, který
je schopný, ale nemá dostatek odvahy k přejímání náročnějších úkolů,
všechno dělá sám a neumí delegovat,
nedokáže ostatním vysvětlit, co vlastně potřebuje,
usíná v pracovní době,
hledá neustále chyby na práci ostatních.
2) Lidé, kteří zamlada ve škole absolvovali kurz cizího jazyka, naučili se gramatiku
i slovíčka, bývají překvapeni, že se v reálné situaci nedokáží domluvit. V čem
může být chyba?
KAPITOLA 6: Osobní rozvoj, koučování a delegování
77
3) Jakými otázky lze koučovat pracovníka, který se učí obchodní prezentaci
výrobku?
4) Vedoucí pracovníci se brání delegování následujícími výmluvami. Jak byste jim
odpověděli?
a) „Vysvětlit někomu, co je potřeba udělat, trvá ještě déle, než kdybych si to
udělal sám. Má to smysl?“
b) „Kdybych někomu delegoval své úkoly, za chvíli za mnou přijde a bude
vyžadovat vyšší třídu, protože dělá náročnější práci. Na to nemáme mzdové
prostředky.“
c) „Nedeleguji, protože práci zvládnu sám. Jsem rád pod tlakem. V takové
situaci se mi pracuje nejlépe.“
d) „Pokud začnu delegovat, nezbude nic, co bych dělal sám a mohu si hledat
nové místo.“
e) „Nechci, aby pracovníci měli příliš velkou pravomoc. Pak jsou nepostradatelní“.
f) „Rád bych delegoval, ale nikdo z této sestavy na obtížnější úkoly nemá.“
5) Někdy se delegování nedaří. Jak by měl vedoucí postupovat v následujících případech?
a) Pracovníci odmítají práci s tvrzením, že ji neumí.
b) Pracovník říká, že má příliš mnoho práce.
c) Pracovníci chodí s delegovanými úkoly zpět a žádají o radu a pomoc.
d) Pomalý postup pracovníka ohrožuje úspěšný výsledek práce.